måndag 6 juli 2015

Kroppsideal, nakenhet och bilringar.


-OMG! Lina är halvnaken! Shit! Jag ska ge er en minut för inspektion och kanske en till minut för att printscreena. 1. 2. Sådär då var det gjort. Hej på er. Idag hade jag tänkt ta upp ett ämne som ligger mej väldigt var om hjärtat, det hittas någonstans längst in i mitt djupaste väsen.(Ville bara få in mitt favoritord, väsen, någonstans, sorry not sorry) Det är nämligen magkomplexet. Bilringar, six-packs, magar av alla olika sorter. Speciellt bara magar (as in; blottade magar) i *MeDiA* fascinerar mej extra mycket. So here we go, här kommer en utläggning om fenomenet (problemet?)

Alla människor som vandrar om kring på denna jord har någongång under sin livstid ett eller flera kroppskomplex. Det kan så väl vara torra armbågar, sneda öron eller buckliga knän. Om jag inte är helt bakom flötet tror jag att ens mellangärde dock är det vanligaste komplexet bland oss. Magen har och är ännu även mitt största komplex, kanske till och med mitt enda komplex nu för tiden. Hurra för en förbättrad självkänsla!

Men varför? Varför är just magen den vanligaste ångest-framkallande kroppsdelen? What's the deal? Efter mycket funderande och filosoferande (majoriteten av mina tankar som flyger genom mitt huvud på jobbet handlar om magkorvar, är detta normalt?) kring detta har jag hittat åtminstone två grundorsaker. 1) Medias framställning av magar. 2) Människors döljande av magar.

Ska vi ta en titt på orsak nummer ett? När jag grävde fram bilder till dethär inlägget satt jag i, hör och häpna, 45 minuter, 45 minuter!!!! Och googlade frenetiskt efter modellbilder på magar, mer specifikt böjda magar. Under dessa 45 minuter hittade jag 4 bilder, 4 bilder!!!! Av alla 100-tals bilder som matchade mina sökord var 4 stycken dugliga. Detta pekar på att modeller/fotografer/agenturer till varje pris försöker undvika bilder på hukande, nakna människor. Det är helt enkelt inte eftertraktat att se ens persons mage, lite ihopvikt. Bevis: magkorvar ingår inte i skönhetsidealet, vilket leder till att det istället blir ett sunkigt komplex. 


Som ni ser på de här bilderna har ingen av modellerna en enda bilring. VA' FAN!? Vem ser ut sådär, i dendär ställningen?! På riktigt, detta resultat måste ha krävt galet många timmar i gymmet, oj ursäkta mej, galet många timmar i photoshop menade jag ju. In my dreams att en kvinna kan se ut såhär, och om någon gör det, skicka bildbevis åt mej. Pics or it didn't happen.

Så orsak nummer två då. Människor ser allt för lite bilringar (både i verkligheten och på bild). Enda gångerna en är näst intill naken är ju i simhallen, på stranden och i bastun. Såklart i sängkammaren också men där antar jag att det inte finns en hela drös med nakna människor, eller jag, vad vet jag. Om en endast ser sina egna bilringar så gått som varje dag kan ju en börja tro att detta är fult/onormalt/äckligt/annat-negativt-adjektiv. När mitt komplex var som värst kunde jag inte förstå, hur i hela fridens namn det bildas så oerhört fula kullar på min magen när jag sitter, jag trodde ju att jag var relativt smal, men kullarna gav mej något slagt bevis på att så var inte fallet. Därav bilden högst upp i inlägget. Jag stående, utan bilringar, med en helt vanlig kroppsform. Scrolla ner ett steg så ser ni mej, sittandes, hukad lite frammåt.

Da-taaaa! Magkorvar! Jag ger er en till minut, nej förresten ta fem minuter. En ser ju så sällan någon annans kullar. Titta, titta noga. 5, 4, 3, 2, 1. Nu får ni läsa vidare! Så mina vänner och alla ni jag inte känner (och mamma, hej mamma!) vad försöker jag alltså förklara med dessa bilder. Jo,
1) Alla har magkorvar, oberoende kroppshydda.
2) Att ha komplex över ringarna är onödigt, försök köra in på andra tankebanor.
3) Sluta dra in magen, dölja den eller sträcka på dej i obekväma ställningar när du är på stranden. Var bekväm i din kropp.
4) Att göra flera hundra crunches om dagen kommer inte att trolla bort korvarna, ge upp och träna något annat istället.
5) Om du vill läsa lite till om magkullar, här finns min senaste krönika om samma ämne.
6) Ladda upp en Instagram-bild med lite korv i, bryt modelltrenden med endast platta magar.
7) Hej, påriktigt, jag vill se mera vackra, korviga magar där ute i *cyber space*! Så blogga om det, Instagramma, Twittra, and what not. Hör av er, när det är gjort, jag vill veta. Om ni mot förmodan inte känner er redo för att ladda upp bilder som inte följer normen och skönhetsidealet kan ni ju t.ex. hålla upp en knackkorv/falukorv/prickikorv framför er navel (läs: napa/magapållo) det fungerar lika bra, det är tanken som räknas.

Föratt avsluta denna predikan på bästa klyschigaste sätt säger jag bara: Älska din kropp, den är guld värd! Kärlek till alla magar där ute! Häjtå.

2 kommentarer :

  1. Det där är ju inte hulliga kullar, det där är ju bara dina abs som trängs. Abdominaler i trångmål, alltså. Hallå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt så, Anonyma du. Men det var inte min poäng att få klarthet om vad som skapar ångest på min mage, mer hur det känns och varför. Tack ändå föratt du klargjorde saken!

      Radera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar