tisdag 15 september 2015

Glömskan - djävulen själv.

God tisdag! Den mentalt jobbigaste dagen i veckan. Föregående helg tynar bort ur ens händer och nuvarande vecka känns omåttligt lång. Saker att komma ihåg, saker som komma skall, saker som en borde ha gjort. Allt hopar sej på tisdag, den egentliga muren mellan två veckor.

Tisdagen kan också kanske ses som kalenderdagen, dagen då allt ska planeras, organiseras och post-it:as. Det är här dagens fundering kommer in. Saken är nämligen den att jag är en höjdare på att planera, skriva upp och strukturera. Helst skulle jag markera allt med olika färgers post-it's om det skulle vara möjligt. Tänk Monica i Friends och där har ni mej!

Den senaste veckan har jag hittat en liten källa till allt detta antecknande. Jag är nämligen väldigt tankspridd och det verkar som att min hjärna är medveten om detta och därför har gett mej ett behov av att skriva ner allt. Bra hjärnan, smart lösning! Men en kan omöjligtvis sätta allt till pappers. Det skulle ta en hel livstid och vips så ligger en i bäddavdelningens frysrum.

I ett frysrum vill jag inte ligga riktigt ännu så därför försöker jag prioritera mina nedplitade lappar. Sånt jag inte skriver upp är till exempel: "Flytta ditt bankkort till rätt väska!" eller "Ta med din plånbok!" eller "För guds skull, glöm inte ditt bankkort en tredje gång!" En vecka, tre glömskor. En hel massa oköpta saker så som lunch, mat och wc-papper.

Saker som jag på något sätt ändå har knivskarpa minnen av är t.ex. adresser till platser jag ska infinna mej på om två veckor, vilka sidor jag läste i hemläxa förra veckan och vad reissumies kostar i tre olika butiker. Minnet fungerar på ett intressant sätt må jag säga. Min före detta rumskompis brukade säga att vi två representerade olika typer av intelligens. Hon vara "vardagssmart" och jag "skolsmart". Jag har alltid tyckt att hon har rätt och än en gång har jag fått känna på vardagen som biter mej i rumpan. Jävla bankkort, var är Amanda när jag behöver henne?

Att vara tankspridd kan ändå vara till nytta. En kan ofta ha många mentala minneslistor rullande i tankarna samtidigt. Problemen uppstår endast när en lista flyger iväg. Boklån som går ut, tomma mjölkpaket och oupphängd tvätt. Ja, ni läste rätt. Jag glömde till och med att jag tvättade kläder igår och blev tvungen att hänga upp de våta kläderna idag morse. Vem behöver kläder när en kan grubbla över lexikala stilmarkörer? Tydligen inte jag.

Mindfulness my ass.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar