tisdag 26 januari 2016

Fettklumparnas krig.

Hejsan hopsan! Här stormar hela havet, villt! Min lilla hjärna känns inte för trög efter något som liknar en 10timmars arbetsdag, men jag kan inte tiga heller. Kanske försöker jag också hålla koll på mina egna tankar, så att jag inte blir helt insnöad av alla andras åsikter.

Vad pratar vi om idag då? Jo, börstimplantat såklart!

Här kommer först några av nyckelinläggen som ni kan läsa igenom för att få en klarare bild av vad som händer:

1. Janina hyllar Sara Forsberg och hennes YT-video om fake boobs




5. Linns förtydligande till de som inte förstod hennes första inlägg

Så där ja, nu har ni en del av bakgrundsmaterialet. Vad vill då jag säga? Jo, först och främst ringde det igenkänningsklockor när jag läste argument i kommentarerna. Ingen är en ö, alla ingår i samhället. Det som händer innanför dina dörrar händer också i andra hem, eftersom ingen är en ö. Det här argumentet brukar vi höra när vi pratar om föräldraledighet. Precis som att det just i ert fall passar bäst att mamman stannar hemma och att ni verkligen inte har fallit för en samhällsnorm gäller för tissarna. Just för att ni opererar er för er egen skull och ingen annans betyder inte automatiskt att ni inte ingår i och reproducerar den samhällsnorm som redan finns.

Snälla kan ni läsa på och förstå detta argument/teori, att det finns någon bakomliggande faktor till varför allt fler vill och kan lägga sej under kniven för estetiska ingrepp.

Nu vill jag också påpeka att jag nu diskuterar börstförstoringar eller uppsnyggandet av hängiga bröst, inte bröstförminskning. Det förstår jag mycket väl att är nödvändigt ifall en lider av ryggsmärtor eller inte klarar av att utföra sitt jobb. Det är en helt annan sak.

Längre ner i kommentarsfälten stötte jag också på pointen om de som förlorat sitt/sina bröst till cancern. Hur tänker vi då? Ja, det känns som en mycket känsligare sak, mitt i allt. Jag tänker bara försiktigt säga att det är hemskt få personer som skaffar proteser om de t.ex. sågar av ett finger. Därtill finns det också kroppar som är plattbröstade från födsel till död även om många kanske tycker att de borde finnas några slags fettklumpar där. Men som sagt, känns det här som en mycket mer känslig diskussion att föra. Jag avstår helst.


Våndas över att patriarkala maktstrukturer gör att bara hälften av oss måste gå med stolpar under våra hälar. Why?! (Kom inte och säg att jag går på dessa stolpar för min egen skull, det gör jag verkligen inte.)
Tack för mej, häjtå!

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar