fredag 15 januari 2016

X3M, jag förstår verkligen inte.

Jag måste få kommentera en sak. Något som jag har grubblat över ett tag nu men jag är inte helt på det klara med om detta är något att oroa sej över eller inte. Ni kan bestämma det. Min spaning hänger ihop med den pågående debatten om övergrepp och sexuella trakasserier. Jag bestämde mej för att dela med mej av det här efter att jag läst Linneas behövliga och ärliga återkoppling.

Saken är den att jag följer @yle_x3m på Snapchat. Och det är en viss snap som förekommer se sådär var annan, var tredje dag där. När klockan slår 12 slutar Supernova och Myteriet tar över underhållningen på radiokanalen. Då brukar My, som är programledare för Myteriet, snappa en video från studion.

Den ser allt som oftast ut såhär: My pratar om alldagliga saker. Kjell (programledare för Supernova) kommer halvjoggande mot My. My ropar "Neeeej, Kjell, NEEEEEJ!" när Kjell liksom borrar in sitt ansikte i halsen/nacken på My eller är närgången på annat sätt.

Där mitt i skriket så tar snapen alltid slut. Och det kommer ingen fortsättning.

Det är här jag får lite dåligt att vara. Det börjar krypa i skinnet på mej, jag skulle så gärna se ett slut på denna situation. Att bli serverad bilder av en kvinna som ropar när en man kommer och rör vid hennes kropp, av *public service*, känns obehagligt. To say the least.

Jag har full förståelse om My och Kjell har detta som något slags inside joke eller liknande. Men för oss, på utsidan, är det svårt att förstå situationen. Är det meningen att vara roligt? Humoristiskt? Ska jag skratta nu?

Ska jag verkligen skratta åt en skrikande kvinna nu? När vi diskuterar övergrepp och kvinnans rätt till sin egen kropp och sin trygghet. Påriktigt X3M, kan jag få en förklaring på denna 10 sekunders video. För jag förstår verkligen inte innebörden.

8 kommentarer :

  1. Men söta bebis Belsebub. Det är en helt berättigad frågeställning du sätter fram, tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, va tur att andra också håller med! Istället för att påta in det under mattan.

      Radera
  2. Ja huhhu, jag har faktiskt reagerat på samma sak. Först tänkte jag att det var en engångsgrej, men det händer ju var och varannnan dag att Kjell är närgången på ett eller annat sätt istället för att svara på My's fråga /prat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men va bra att jag inte är enda som har reagerat på detta!

      Radera
  3. Men vad är det där för en jäkla idé? Du har helt rätt som reagerar. De får ha vilka internskämt de vill, men sånt ska hållas internt i så fall och inte sändas ut. Vi behöver verkligen inte public service riktat till ungdomar som visar hur en man ger sig på en kvinna samtidigt som hon skriker nej och framställer det som ett skämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Jag antar att deras yngsta följare på Snapchat kanske är runt 13 år och den åldersgruppen ska verkligen inte se det där.

      Radera
  4. Hej! Tack för feedbacken. De här Snapchatvideorna handlar om internt skämtande, och sånt fungerar sällan bra offentligt. Vi är uppriktigt ledsna för det och avsikten har aldrig varit att anspela på eller skämta om trakasserier. Så tack ännu för att ni reagerar och vi ska vara mer noga med sånt i fortsättningen. / Vänliga hälsningar, Anna Forth (ansvarig producent på X3M)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hej! Tack för svar, snabba åtgärder och en liten förklaring!

      Radera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar