måndag 20 juni 2016

Mommies are dummies.

Det som avslöjar patriarkatet mest av allt är väl ändå reklam och bilder. Till och med den mest inbitna icke-feministen måste ju erkänna att det stinker gamla värderingar runt en stor del av dagens reklam, och ännu mer av reklam från några årtionden tillbaka.

Reklam och sexism, rasism, heteronormativitet och binär könsindelning är något som jag ofta tänker på och lägger märke till i min vardag. Senast var det Marja Hintikka Live (producerat av YLE (!)) som publicerade en sexistisk och allmänt sunkig bild. Det var min moster som först visade bilden och sedan var jag bara tvungen att ta upp den i fb-gruppen Finlandssvenska feminister.


Här har vi då bilden som publicerades i samband med att fotbolls -EM drog igång. Bajshögarna som stinker i denna bild är: 1. antagandet att mammor har noll koll på fotboll 2. att mammor endast vill titta på snygga män (och att alla mammor då också är fotbollskåta heteron) 3. att mommies = dummies 4. att alla "måste" följa med mästerskapet. Som den anti-fotbollsperson jag är skulle jag inte kunna bry mej mindre om EM, om det inte vore för den här bilden.

För att spinna vidare på EM-bilden så tänkte jag ta upp några andra bilder som har dykt upp på samma facebook-grupp. Jag tar tagit mej friheten att kopiera bilderna rätt och slätt, säg till om det inte var okej, okej?



Här kan vi se utmärkta exempel på en unken kvinnosyn eller som många kallar det, *HUMOR*. Alltså det att män äter välutvalda delar av kvinnor har helt gått förbi mej. Visste ni om det här, eller finns de kanske till och med några kvinnoätande män som läser detta nu? Do tell isåfall. Det andra antagandet (bilden till höger) har jag inte heller helt fallit för. Visst har kompisar, förebilder och medier försökt övertala mej att använda det där livsnödvändiga sminket, men mej lurar ingen (okej, egentligen är jag jätte lättlurad hehe...) Så vi kan väl kasta lite bajs på dehär produkterna också?


Självklart hittar vi också en stram mansroll här i svenskfinland. Öl, ishockey, enorm flatscreen en ful brun plastlåda och tändvätska(?) vill väl alla män njuta av en fredagskväll, right? I call bajskastning.


Fit1, billig och bra ska de va'. Billigt, ja. Bra, not so much. Deras marknadsföringsteam kunde tydligen inte vara mer kreativa än: sex säljer, så vi fotar nakna personer och två brudar som hånglar med en boll(?). Så vad kan vi utläsa om Fit1's världsbild, jo: brudar borde bara träna rumpan eftersom biffiga armar är bara för män. Två brudar som hånglar är hett, två karlar vill ingen se på. Kvinnor ska belönas med heta manskroppar på kvinnodagen för att det är vad vi vill ha på den enda dagen om året när vi uppmärksammar kvinnan i samhället. Och förstås det viktigaste av allt: det är väldigt viktigt att vara vältränad, l-i-v-s-v-i-k-t-i-g-t-!


Det finska skolsystemet, vår största stolthet som nation. Se nu på vilket nytänkande sätt vi formar barnen i skolbänken. I Finland finns det tydligen bara snygga kvinnor och kloka män. I Finland finns tydligen bara kvinnor och män. I Finland finns tydligen väldigt trångsynta läroboksförfattare. Var är ämnes-, och klasslärarnas obligatoriska normkritiska pedagogikkurs?


Vi fortsätter på barntemat. Flick- och pojkkalas. Rosa och blått. Stark och gullig. Varför kan vi inte ha barnkalas, baby-dopkort och starka gulliga barn. Varför ska små (späd)barn könas redan i BB-salen?


Könat tandkräm, som jag har längtat! Såklart mina tänder behöver en helt annan behandling än Calles tänder. Det är ju så stor genetisk och biologisk skillnad. Och såklart ska jag betala mera för min rosa tandkräm, solklart. På samma shoppingrunda så ska jag också köpa rosa verktyg till mamma eftersom hon måste jobba på morsdag. Till kaffepausen ska hon glädjas över sina rosa blommor. Ojojoj, så glad hon skulle bli.


Praktexempel av fenomenet "sälj grej med tjej". Börjar vapenhandeln gå ner p.g.a. alla dödsskjutningar? Inga problem vi lockar till oss alla män som vill rättfärdiga sin manlighet med en halvnaken kvinna+produkt. Bingo, nu kan ni fortsätta ta livet av era fruar och alla äckel som uppenbarar sej i era synfält! 

Alla bilder ovan får 10 bajshögar av 10. Lägsta betyg med andra ord.

3 kommentarer :

  1. Vad ska vi göra, förbjuda marknadsföring? Ett behov garanterar ett utbud, men ett utbud garanterar inte ett behov. Detta är viktigt att minnas då man kritiserar kvinno- eller mansprodukter. Folk vill ha en identitet. Folk vill kunna kategorisera sig. Precis som som vi behöver ett hen för att identifiera vaga könstillhörigheter, så behöver vi kvinnoprodukter till hon som vill identifiera sig som kvinna. Därför köps de, och därför finns de. Din logik börjar i fel ända.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en vill köpa produkter som tilltalar en och ens identitet. Därför måste det också finnas barnkalasprylar i andra färger än blått och rosa. Därför måste det också finnas skämtartiklar som sträcker sej utanför heteronormen. Därför ska vi också sälja grejer med sexuella anspelningar som visar annat än heterosex där kvinnokroppen är den undergivna och mest blottade i 9/10 fall. Därför behöver vi också översättningar som "Lo hade på sej sin favoritklänning när hen gick till butiken med sina pappor." i skolböcker.

      Min outskrivna poäng med inlägget var att vi måste bredda marknadsföringen något enormt så att fler människor ska tilltalas.

      Radera
    2. Marknaden satisfierar alla behov, tror jag själv. Det är så vår kapitalistiska jord fungerar. Finns det inget utbud, så beror det på att ingen vill ha det. Feminismen flyger högt men förändringen framåt måste nog börja vid gräsrötterna.

      Radera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar