söndag 23 oktober 2016

Femi-vadå-nist?

Saker en blir tillsagd på krogen klockan nolltvånollnoll:

Du kallar dej feminist endast för att få ha konstig hårfärg och galna ögonbryn.

Du kallar dej feminist för att få ligga mer.

Du har inte fått ligga så därför hatar du män.

Du kallar dej för feminist så att du ska kunna hora runt med gott samvete.

Du är en mediekåt feminist.

Du är feminist så att du slipper raka dej, latmask.

Du kallar dej feminist för att du ska ha en god orsak att ta mitt jobb.

Du kallar dej feminist för att du tror du är bättre än alla andra.

Du är feminist så att du kan hacka ner på alla andras åsikter.

Du kallar dej feminist endast för att det är trendigt.

Du är säkert en av alla de där 20-nånting, mentalt ostabila, bisexuella, veganska, humanistiska feministerna.

Du är en såndär feminist som vill bli våldtagen.

Mitt ständiga svar till dessa alkoholstinna machomän: Jag är en feminist och inget annat. Googla! *avfyrar ett stort leende och stegar iväg på det mest fabulösa sätt någonsin*

Vad är den galnaste eller mest missförstådda uppfattningen du har hört?

Och ja, jag kommer kanske att vara din chef en dag. Och ja, jag kommer att ha konstigt hår, Och ja, jag kommer att ha galna ögonbryn. Och ja, jag kommer att vara hårig. Frågor på det?

6 kommentarer :

  1. "Feminismen förstör samhället/har gått för långt", "jag är för jämställdhet men inte feminism", "feministerna diskriminerar män" osv osv etc etc. Jag vågar knappt kalla mig feminist för folk tycks se det som fritt fram att trycka ner en och ställa en i försvarsposition snabbare än man hinner säga "-inte alla män"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där nämner du nog några klassiker. Om någon börjar trycka ner dej tycker jag du ska gripa tag i närmaste brud/feminist/kompis och ge om backup. Systra- och syskonskap!

      Radera
  2. Feminister förespråkar jämställdhet och det betyder lika skyldigheter och lika rättigheter så varför utför du inte värnplikt då eftersom det är en skyldighet för män men inte för kvinnor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser helst att det inte skulle existera någon obligatorisk värnplikt. Då vill jag heller inte vara en del av problemet.

      Radera
  3. Åh, vilket bra inlägg! Här är några favoriter i repris som jag fått höra:

    "Jag är feminist, men jag vill inte kalla mig det, eftersom de flesta feminister FAKTISKT ÄR manshatare"

    "Sluta prata om sådant som inte är viktigt (personen syftar antagligen på färger på barnkläder, leksaksavdelningar eller att vi ska sluta säga könskodade ord som kärringstopp och kärringkast...) när barn blir gravida och flickor inte får gå i skola" Som att den som säger så är på väg till Pakistan eller Sudan för att förbättra situationen för flickor och kvinnor där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ja, det där att vi ska ta vår kamp någon annanstans verkar vara en oftaförekommande åsikt. Kanske vi ska reda upp här hemma först?

      Radera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar